آشنایی با ویزای اتریش برای گردشگری، سرمایه‌گذاری، تحصیل و یا کار در کشور اتریش مورد نیاز است. این کشور دارای شرایط اقتصادی بسیار مناسبی است و دانشگاه‌های معتبر آن در سطح جهان شناخته شده هستند. افراد زیادی هر ساله با اهداف مختلف به کشور اتریش سفر می‌کنند و با توجه به اینکه اتریش یکی از کشورهای اروپایی معروف است، مهاجران خارجی برای وارد شدن به این کشور نیاز به ویزای اتریش دارند. ویزای اتریش مانند سایر کشورهای اروپایی دارای نوعی A،B،C، D، می‌باشد. ویزای A از نوع ویزای کوتاه مدت است و تنها به برای اقامت چند ساعت در فرودگاه‌های این کشور صادر می‌شود. ویزای نوع A به ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز شناخته می‌شود. ویزای نوع A برای افرادی صادر می‌شود که شهروند کشورهای هستند که عضو پیمان شینگن نمی‌باشند. این افراد می‌توانند به مدت پنج روز با استفاده از ویزای نوع B اتریش در این کشور بمانند. ویزای نوع C ویزای کوتاه مدت است و دارای اعتبار 3 ماه تا 6 ماه است. افرادیکه این ویزا را دریافت کنند، می‌توانند در کشور اتریش مشغول به کار شوند. ویزای نوع c دارای ویزای یک بار ورود، دو بار ورود یا چند بار برود می‌باشد. ویزای نوع D ویزای ملی اتریش است که شامل ویزای کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و ... می‌شود. اعتبار این ویزا معمولاً تا شش ماه می‌باشد و مهاجران خارجی با استفاده از ویزای نوع D می‌توانند به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.

آشنایی با انواع ویزای اتریش
انواع ویزای اتریش با توجه به هدف مهاجران خارجی از سفر به این کشور، متفاوت است. انواع ویزای اتریش شامل موارد زیر می‌باشد.=

ویزای تحصیلی اتریش
دانشجویان بین‌المللی که شهروند کشورهای حوزه شنگن نیستند و قصد ادامه تحصیل در کشور اتریش را دارند می‌توانند پس از دریافت نامه پذیرش از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های کشور اتریش، اقدام به دریافت ویزای تحصیلی اتریش نمایند. این افراد باید دارای دیپلم ۱۲ ساله بوده و مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی را داشته باشند. افرادی که در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل باشند. می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود ویزای همراه دانشجویی اتریش دریافت کنند. البته دقت به این نکته لازم است که امکان دریافت ویزا برای والدین وجود ندارد.

ویزای کاری اتریش
ویزای کاری اتریش شامل دو نوع مختلف می‌باشد. یکی از انواع ویزای کاری اتریش ویزای جاب آفر می‌باشد. ویزای جاب آفر زمانی برای مهاجران خارجی صادر می‌شود که یک پیشنهاد کاری از کارفرمای اتریشی یا یک شرکت اتریشی داشته باشند. نوع دیگر ویزای کاری اتریش ویزای جاب سیکر یا ویزای جستجوی کار است. این ویزا برای کسانی که پیشنهاد کاری ندارند صادر می‌شود تا بتوانند ۶ ماه در این کشور بمانند و به دنبال شغل مورد نظر خود بگزدند. در صورت اینکه کاری پیدا نکنند باید خاک اتریش را ترک کنند؛ اما در صورت بستن قرارداد کاری می‌توانند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنند و در این کشور بمانند.

ویزای درمانی اتریش
ویزای درمانی اتریش برای افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند و امکان معالجه در کشور خود را ندارند، صادر می‌شود. مدارک پزشکی این افراد باید در کشور اتریش به تایید برسد تا بتوانند ویزای درمانی اتریش را دریافت کنند.

ویزای سرمایه گذاری اتریش
ویزای سرمایه گذاری اتریش از نوع ویزای بلند مدت است. افراد می‌توانند با ارائه تمکن مالی یکی از انواع ویزای سرمایه گذاری این کشور را دریافت کنند و به مدت پنج سال در کشور اتریش اقامت داشته باشند. از دیگر انواع ویزای اتریش می‌توان به ویزای هنرمندان، ویزای کارت آبی، ویزای سفید و یا ویزای قرمز اشاره کرد. این افراد نیز برای اینکه بتوانند در کشور اتریش شرکت ثبت کنند و سرمایه گذاری کنند یکی از انواع این ویزا را دریافت می‌کنند.

مدارک لازم برای ویزای اتریش
مدارک لازم برای ویزای اتریش با توجه به اینکه هر یک از افراد کدام یک از ویزا‌ها را انتخاب می‌کنند، متفاوت است؛ اما به صورت کلی پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، اصل شناسنامه و مدارک هویتی به همراه کپی آن‌ها، انجام مراحل بیومتریک و انگشت نگاری، ارائه ویزای شنگن قبلی در صورت وجود، بیمه نامه درمانی به مبلغ ۳۰ هزار یورو، مدارک مربوط به پرواز و رزرو هتل، پرینت حساب و تمکن مالی و ... مورد نیاز می‌باشد. هزینه مورد نیاز برای ویزای اتریش با توجه به انواع آن متفاوت است. افراد بالای ۱۲ سال باید ۹۵ یورو برای اخذ ویزای اتریش پرداخت نمایند.