آشنایی با ویزای آلمان برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند. ضروری است با توجه به اینکه کشور آلمان به‌عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی اروپا شناخته می‌شود و شرایط زندگی در این کشور دارای استانداردهای بالای جهانی است. هرساله توریست‌ها و مهاجران خارجی بسیاری برای دریافت ویزای آلمان اقدام می‌نمایند. به همین خاطر آشنایی با انواع ویزای آلمان شرایط و مدارک ویزای آلمان و هزینه ویزای آلمان برای این دسته از افراد ضروری است. ویزای کشور آلمان در میان کشورهای جهان رتبه سوم را دارد و به دلیل اینکه کشور آلمان عضو پیمان شینگن است با استفاده از ویزای این کشور می‌توانید به ۱۷۰ کشور دیگر نیز سفر کنید. آلمان دارای چهار درجه می‌باشد.


ویزای A، ویزای B، ویزای C و ویزای D
ویزای A برای اقامت کوتاه مدت از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت است. ویزای D برای افرادی است که قصد دارند بیش از یک سال در کشور آلمان اقامت داشته باشند. هر یک از مهاجران خارجی با توجه به هدف سفر باید یکی از انواع ویزای آلمان را بگیرند. در ادامه بیشتر در رابطه با انواع ویزای آلمان و شرایط آن‌ها صحبت می‌کنیم.

آشنایی انواع ویزای آلمان
انواع ویزای آلمان دارای درجات A، B، C و D می‌باشند که هر شخص با توجه به شرایط و درخواستی که دارد یکی از انواع ویزای آلمان را دریافت می‌کند. انواع ویزای آلمان شامل موارد زیر می‌شود.

ویزای توریستی آلمان
ویزای توریستی آلمان برای افرادی صادر می‌شود که قصد دیدن کشور آلمان را دارند و برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این کشور درخواست ویزای توریستی می‌کنند. در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، دارا بودن گواهی سلامت و آزمایش کرونا برای دریافت ویزای توریستی ضروری است. برای دریافت ویزای توریستی آلمان باید به کارگزاری ویزامتریک مراجعه کنید و مدارک لازم برای دریافت ویزا را ارائه نمایید. ویزای توریستی آلمان اعتبار سه ماه دارد و ویزای توریستی نوع D می‌باشد. افرادی که قصد دیدن مکان‌های تاریخی این کشور را دارند و یا قصد دارند به افراد خانواده در آلمان سری بزنند از این ویزا استفاده می‌کنند. دارا بودن تمکن مالی 6 الی 8 هزار یورو برای دریافت ویزای توریستی موردنیاز است. افرادی که با این ویزا به آلمان سفر می‌کنند اجازه کار کردن ندارند.

ویزای تحصیلی آلمان
ویزای تحصیلی آلمان مخصوص دانشجویانی است که قصد تحصیل در آلمان را دارند. این دسته از دانشجویان باید ابتدا یک دعوت‌نامه از طرف دانشگاه‌های آلمان داشته باشند که بتوانند ویزای تحصیلی دریافت کنند.

ویزای کاری آلمان
ویزای کاری آلمان دارای دو نوع می‌باشد. افرادی که از طرف کارفرما یا شرکت آلمانی پیشنهاد کاری داشته باشند می‌توانند از ویزای کاری جاب آفر استفاده کنند و افرادی که به‌قصد پیدا کردن شغل به کشور آلمان سفر می‌کنند می‌توانند با استفاده از ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار به آلمان سفر کنند. به مدت ۶ ماه فرصت دارند تا شغل موردنظر خود را در آلمان پیدا کنند، در غیر این صورت باید خاک آلمان را ترک کنند.

ویزای درمانی آلمان
ویزای درمانی یا پزشکی آلمان برای افرادی صادر می‌شود که برای ادامه معالجات پزشکی به این کشور سفر می‌کنند. برای دریافت این ویزا باید مدارک پزشکی فرد بیمار به تائید پزشکان و مراکز درمانی معتبر آلمان برسد و مشخص شود که ادامه درمان در کشور مبدأ قابل انجام نیست.

ویزای سرمایه‌گذاری یا تجاری آلمان
ویزای سرمایه‌گذاری و ویزای تجاری به افرادی تعلق می‌گیرد که ازنظر اقتصادی فعال هستند و قصد سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی نظیر آلمان را دارند.

ویزای دیدار با خانواده آلمان
ویزای دیدار با خانواده یکی دیگر از انواع ویزای آلمان است که برای افرادی صادر می‌شود که یکی از اعضای خانواده آن‌ها در آلمان سکونت دارد.
کشور آلمان ویزاهای دیگری نیز برای مهاجران خارجی صادر می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ویزای شینگن برای همسر، ویزای مهمان علمی، ویزای شرکت در مسابقات ورزشی، ویزای نمایشگاهی، ویزای کارآموزی، ویزای ترانزیت فرودگاهی و ... اشاره کرد.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای آلمان
مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای آلمان با توجه به انواع ویزای آلمان متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی برای دریافت ویزای آلمان باید مدارک زیر را آماده داشته باشید.
•    فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای آلمان
•    گذرنامه معتبر با دو صفحه خالی، اعتبار گذرنامه باید از سه ماه بیشتر باشد.
•    اصل شناسنامه و کپی تمام صفحات
•    اصل کارت ملی و کپی آن
•    گواهی پایان خدمت و یا گواهی معافیت از خدمت
•    بیمه‌نامه مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو
•    عکس زمینه سفید جدید دو قطعه
•    گواهی تمکن مالی
•    رزرو بلیط رفت‌وبرگشت
•    مدارک مربوط به رزرو هتل و محل اقامت
•    نامه پذیرش از دانشگاه‌های آلمان
•    مدارک پزشکی برای ویزای پزشکی
•    نامه بورسیه
•    مدارک شغلی
•    صورتحساب ۶ ماه اخیر حساب‌های بانکی
•    گواهی مربوط به مالیات بر درآمد، پروانه کسب