آشنایی با ویزای فرانسه در واقع آشنایی با ویزای شنگن محسوب می‌شود. چرا که کشور فرانسه به پیمان شنگن پیوسته است و متقاضیانی که قصد سفر به این کشور را داشته باشند، باید ویزای شینگن دریافت کنند. ویزای فرانسه شامل چهار نوع ویزای تیپ A تیپ B تیپ C و تیپ D می‌باشد. ویزای نوع A فرانسه همان ویزای ترانزیتی است که کوتاه مدت بوده و مهاجران خارجی اجازه خروج از فرودگاه را ندارند. ویزای تیپ B فرانسه 5 روز اعتبار دارد و برای افرادی صادر می‌شود که برای تغییر پرواز یا ادامه سفر خود از این ویزا استفاده می‌کنند. ویزای نوع C ویزای کوتاه مدت فرانسه است. افرادی که برای گردشگری دیدار خانواده، شرکت در مسابقات ورزشی، مقاصد تجاری و ... به فرانسه سفر می‌کنند از ویزای نوع C یک بار ورود، چند بار ورود و دو بار ورود می‌باشد. ویزای تیپ D ویزای بلند مدت فرانسه است. افرادی که بخواهند بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانند و برای کارهایی مانند تحصیل، درمان، ازدواج، سرمایه گذاری و اقامت طولانی مدتی در فرانسه داشته باشند، ویزای نوع D دریافت کنند. در ادامه با انواع ویزای فرانسه مدارک و شرایط آن‌ها آشنا می‌شوید.

آشنایی با انواع ویزای فرانسه
انواع ویزای فرانسه با توجه به اهداف مهاجران از سفر به این کشور متفاوت است و مدت زمان اقامت با هر یک از این ویزا‌ها در کشور فرانسه متفاوت است. به عنوان نمونه اگر مهاجران ویزای کوتاه مدت نوع C را دریافت کنند، می‌توانند برای دیدار خانواده و دوستانشان، بازدید از مناطق گردشگری فرانسه، شرکت در دوره‌های آموزشی، شرکت در مسابقات ورزشی و ... از آن استفاده کنند؛ اما این افراد در طول مدت اقامت خود حق کار کردن در کشور فرانسه را ندارند و برای اقامت و کار در این کشور باید ویزای کاری و بلند مدت را دریافت نمایند. انواع ویزای فرانسه شامل موارد زیر می‌شود.

ویزای کاری فرانسه
ویزای کاری فرانسه تنها برای افرادی صادر می‌شود که یک پیشنهاد کاری یا دعوت نامه کاری از طرف کارفرما‌های فرانسوی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که دریافت دعوت نامه یک کاری از کشورهای اروپایی کمی دشوار است و تنها افرادی می‌توانند موفق به دریافت دعوت نامه کاری یا جاب آفر شوند که دارای مدارک تحصیلی درخشانی باشند و افرادی متخصص و ماهر باشند. چرا که در کشورهای اروپایی برای استخدام افراد خارجی کارفرما باید اثبات کند که هیچ فردی در کل اتحادیه اروپا و در کشور فرانسه وجود ندارد که بتواند برای کار مورد نظر استخدام کند. تنها در این صورت است که می‌تواند یک تبعه کشورهای دیگر را استخدام نماید.

ویزای تحصیلی فرانسه
ویزای تحصیلی فرانسه برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های فرانسه را داشته باشند، صادر می‌شود. کشور فرانسه دارای دانشگاه‌های معتبری است و ۳۵۰۰ دانشگاهی که در این کشور قرار دارند دارای اعتبار بالا در میان کشورهای جهان بوده و امکانات آموزشی بسیار پیشرفته‌ای دارند. همه دانشجویان خارجی می‌توانند در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند. شهریه دانشگاه‌های فرانسه معمولاً از 3 هزار یورو تا 10 هزار یورو متغیر است و افرادی که بخواهند از دانشگاه‌های این کشور نامه پذیرش بگیرند باید مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشند. ویزای فرانسه برای دانشجویان خارجی ویزای بلند مدت است و تا زمانی که در این کشور تحصیل می‌کنند تمدید می‌شود.

 ویزای سرمایه گذاری فرانسه
ویزای سرمایه گذاری فرانسه برای افرادی صادر می‌شود که به قصد سرمایه گذاری و دریافت اقامت فرانسه اقدام می‌کنند. معمولاً کشور فرانسه جزو کشورهایی است که برای سرمایه گذاری بسیار امن و مطمئن است. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از طریق ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه دولتی، خرید ملک در فرانسه و با استفاده از طرح خود حمایتی در کشور فرانسه سرمایه گذاری کنند و ویزای سرمایه گذاری فرانسه را دریافت کنند.

 مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای فرانسه
به غیر از مواردی که در بخش‌های پیش اشاره کردیم، کشور فرانسه دارای انواع ویزای دیگری نیز می‌باشد. ویزای گردشگری، ویزای دیدار خانواده، ویزای کوتاه مدت نمایشگاهی، ویزای هنرمندان، ویزای شرکت در فستیوال و مسابقات و ...، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای فرانسه با توجه به انواع ویزای فرانسه متفاوت است.
به عنوان مثال برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه نامه پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، پاسپورت معتبر، مدارک تحصیلی و ریزنمرات، مدارک مربوط به تمکن مالی، مدرک زبان فرانسوی یا زبان انگلیسی مورد نیاز است.
اما برای دریافت ویزای کاری فرانسه، عکس پاسپورتی، پاسپورت معتبر، پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای فرانسوی، مجوز کاری از کشور فرانسه، تکمیل فرم درخواست ویزای کاری، مدارک مربوط به توانایی مالی، پرینت حساب‌های بانکی، مدرک زبان فرانسوی، هزینه‌های مربوط به ویزای کاری فرانسه و ... مورد نیاز است.