آشنایی با ویزای فنلاند کشوری که در منطقه اسکاندیناوی قرار گرفته و یکی از کشورهای شمالی اروپا می‌باشد، برای افرادی که قصد کار یا ادامه تحصیل در این کشور را دارند، مورد نیاز است. افراد نیز برای سفرهای توریستی و یا دیدار دوستان و خانواده نیاز به دریافت ویزای فنلاند دارند. کشور فنلاند در همسایگی سوئد، نروژ و روسیه قرار گرفته و از نظر سطح کیفی زندگی در رتبه بالایی قرار دارد. مردم این کشور در رفاه زندگی می‌کنند و سالانه بسیاری از مهاجران خارجی برای دریافت اقامت این کشور اقدام به دریافت ویزای فنلاند می‌نمایند. اهداف مهاجران متفاوت است و ممکن است هر کس به یک دلیل به کشور فنلاند مهاجرت کند. به همین خاطر آشنایی با انواع ویزای فنلاند مراحل دریافت ویزای فنلاند و مدارک لازم برای ویزای فنلاند برای آن‌ها مورد نیاز است. با ما باشید تا توضیحات مختصری را در این رابطه عنوان کنیم.

انواع ویزای فنلاند
ویزای فنلاند با توجه به اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است، شامل انواع مختلفی می‌باشد که با توجه به هدف سفر مهاجران متفاوت است. برخی از مهاجران خارجی پس از دریافت پیشنهاد کاری برای کار در فنلاند اقدام به دریافت ویزا می‌کنند. برخی نیز پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور برای دریافت ویزا اقدام می‌کنند. به همین خاطر آشنایی با انواع ویزای فنلاند برای افراد مورد نیاز است.

ویزای نوع A فنلاند
ویزای نوع A یا ویزای ترانزیتی کوتاه مدت برای افرادی صادر می‌شود که تنها در فرودگاه کشور فنلاند چند ساعت می‌مانند و مجدداً به کشور دیگری که در حوزه شینگن قرار دارد سفر می‌کنند.

ویزای نوع B فنلاند
با دریافت ویزای نوع ‏ B فنلاند، مسافران اجازه اقامت در این کشور را ندارند و تنها می‌توانند به مدت پنج روز در این کشور بمانند و مجدداً مسیر خود را برای سفر به کشورهایی که خارج از حوزه شینگن هستند ادامه دهند.

ویزای نوع c فنلاند
ویزای نوع c فنلان دارای اقامت ۹۰ روزه است و افراد می‌توانند با استفاده از این ویزا که دارای انواع یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار ورود است، به کشور فنلاند سفر کنند. مسافران در طول مدت اقامت خود امکان سفر به کشورهای دیگر حوزه شنگن را نیز دارند.

ویزای نوع D فنلاند
ویزای بلند مدت یا ویزای نوع D برای افرادی صادر می‌شود که از مهاجرت به کشور فنلاند اقامت طولانی مدت در این کشور را دارند. به عنوان مثال افرادی که پیشنهاد کاری از کارفرمای فنلاندی گرفته باشند و یا برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می‌کنند، می‌توانند ویزای نوع D دریافت کنند که دارای انواع یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار ورود است. مدت زمان اقامت با استفاده از ویزای نوع D فنلاند بیش از ۹۰ روز است و قابل تمدید می‌باشد.

 مراحل دریافت ویزای فنلاند
مراحل دریافت ویزای فنلاند با توجه به اینکه هدف از حضور در این کشور چیست، تفاوتی ندارد و همه افرادی که متقاضی دریافت ویزای فنلاند هستند باید اسناد و مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و فرم درخواست ویزا را تکمیل و ارسال نمایند. پرداخت هزینه‌های لازم برای اخذ ویزای فنلاند نیز مورد نیاز است. لازم به ذکر است که تمامی مدارک باید ترجمه رسمی داشته باشند و توسط دارالترجمه معتبر کار ترجمه آن‌ها انجام شده باشد. انجام آزمایش‌های بیومتریک و ثبت اثر انگشت، دریافت وقت سفارت و تمامی این مراحل برای دریافت ویزای فنلاند مورد نیاز است. پس از انجام مراحلی که عنوان شد، پس از ۱۵ تا ۴۵ روز جواب ویزای فنلاند اعلام می‌شود. سفارت فنلاند در ایران مشغول به کار است و متقاضیان برای درخواست وقت سفارت می‌توانند از طریق سایت سفارت این کشور اقدام نموده و پس از درخواست ایمیل برای مصاحبه استفاده از این کشور مراجعه نمایند.

مدارک لازم برای ویزای فنلاند
مدارک لازم برای ویزای فنلاند با توجه به هدف مهاجران از سفر متفاوت است. به عنوان مثال مدارک مورد مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند با ویزای کاری متفاوت است؛ اما به طور کلی این مدارک عبارتند از:
•    فرم تکمیل شده درخواست ویزا
•    ۲ قطعه عکس پاسپورتی
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه نامه مسافرتی با مبلغ ۳۰ هزار یورو
•    گواهی مالی و گردش حساب
•    برنامه سفر
•    رزرو هتل
•    بلیط رفت و برگشت هواپیما
•    پیشنهاد کاری
•    نامه پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند