آشنایی با ویزای پرتغال و اعتبار انواع ویزای پرتغال برای متقاضیان دریافت ویزا مورد نیاز است. کشور پرتغال یکی از کشورهای جذاب اروپایی است که هر ساله پذیرای مهاجران بسیاری است؛ اما کشور پرتغال برای صدور ویزا به ملیت افراد و هدف آن‌ها از سفر توجه دارد. به عنوان مثال این که متقاضیان با چه هدفی اقدام به دریافت ویزا می‌کنند، روی پروسه صدور ویزا تأثیر دارد. توانایی مالی برای مقامات کشور پرتغال اهمیت زیادی دارد تا بدانند مهاجران توانایی مالی برای تامین هزینه‌ها و اداره زندگیشان را دارند یا خیر، کشور پرتغال عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است. به همین خاطر انواع ویزای پرتغال به چهار دسته تقسیم می‌شوند و افرادی که قصد اقامت بیش از یک سال در این کشور را دارند، باید ویزای بلند مدت یا ویزای نوع D پرتغال را دریافت نمایند.

انواع ویزای پرتغال
انواع ویزای پرتغال به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند. ویزاهای پرتغال کوتاه‌مدت و بلندمدت بوده و با توجه به مقاصد و اهداف مهاجران متفاوت است. شرایط و مدارک انواع ویزای پرتغال متفاوت است. در ادامه به این چهار دست به اشاره می‌کنیم.

ویزای نوع A پرتغال
ویزای نوع A پرتغال ویزای کوتاه مدت است و توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها قصد توقفی کوتاه در فرودگاه پرتغال و تغییر پرواز دارند. این افراد تنها می‌توانند در محیط فرودگاه بمانند.

ویزای نوع B پرتغال
ویزای نوع B نیز جزو ویزای کوتاه مدت پرتغال بوده و برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد سفر به کشورهای خارج از حوزه شینگن را دارند. اعتبار این ویزا پنج روز است.

ویزای نوع C پرتغال
ویزای نوع C پرتغال اعتباری حدود ۹۰ روز دارد و برای افرادی صادر می‌شود که به مقاصد گردشگری و توریستی و یا انجام اعمال پزشکی به این کشور سفر می. ویزای نوع C دارای ویزای یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار وجود است. افراد می‌توانند در طول مدت ۹۰ روز یک یا چند بار به کشورهای مورد نظر در حوزه شینگن سفر کنند.

ویزای نوع D پرتغال
ویزای نوع D پرتغال ویزای بلند مدت پرتغال است که بیش از یک سال اعتبار دارد. افرادی مانند دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند و یا تاجرانی که به قصد کار به پرتغال سفر می‌کنند، می‌توانند از این ویزا استفاده کنند و تا زمان مورد نیاز بر اساس قوانین کشور پرتغال ویزای خود را تمدید نمایند. ویزای نوع D شامل ویزای تحصیلی، ویزای درمانی، ویزای سرمایه گذاری، ویزای کاری و ... می‌شود که دارای ویزای یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار ورود است.

مراحل دریافت ویزای پرتغال
مراحل دریافت ویزای پرتغال از طریق سفارت این کشور که در تهران قرار دارد، انجام می‌شود. متقاضیان برای دریافت ویزای پرتغال باید مدارک لازم را آماده کرده و به سفارت ارائه نمایند. کارهای مربوط به ثبت اطلاعات بیومتریک، انگشت نگاری و تعیین وقت سفارت از طریق سفارت پرتغال انجام می‌شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای پرتغال با توجه به هدف سفر نوع ویزا و ... باید بر اساس چک لیست آماده شده تهیه و به سفارت این کشور ارائه شود. پس از بررسی مدارک ارائه شده جواب ویزای پرتغال ۱۵ تا ۲۵ روزه کاری اعلام خواهد شد. متقاضیان می‌توانند نتیجه درخواست ویزا را دریافت کرده و برای سفر به این کشور آماده شوند.

مدارک لازم برای ویزای پرتغال
مدارک لازم برای ویزای پرتغال با توجه به انواع ویزای پرتغال و هدف از سفر متفاوت است. افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور پرتغال را دارند، باید علاوه بر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا، نامه پذیرش از دانشگاه‌های پرتغال و گواهی مدارک تحصیلی پیشین خود را نیز ارائه کنند. افرادی که قصد پیدا کردن شغل در پرتغال اقدام به دریافت ویزا می‌کنند، باید دعوت نامه کاری داشته باشند و یک قرارداد کاری با کارفرمایی پرتغالی امضا کرده باشند. داشتن سابقه کاری و رزومه شغلی نیز برای این افراد مورد نیاز است. به طور کلی مدارک لازم برای دریافت ویزای پرتغال عبارتند از:
•    اصل گذرنامه متقاضی با اعتبار ۶ ماه و دارای دو صفحه سفید
•    عکس سه در چهار رنگی
•    اصل و ترجمه مدارک هویتی متقاضی
•    گواهی حساب بانکی به زبان انگلیسی
•    پرینت سه ماه آخر حساب به زبان انگلیسی
•    گواهی تمکن مالی
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    بیمه نامه مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو
•    رزرو هتل
•    رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
•    مدارک تحصیلی
•    سوابق کاری
•    فرم تکمیل شده درخواست ویزا