برای آشنایی با ویزای نروژ ابتدا باید بدانید که دریافت ویزای این کشور کار سختی است. به دلیل اینکه در سال‌های اخیر میزان ریجکتی ویزای نروژ برای مهاجران ایرانی افزایش داشته، دقت لازم برای آماده کردن مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شینگن ضروری است. برای دریافت ویزای نروژ نیازی به گرفتن وقت مصاحبه نیست و تنها تحویل مدارک و انجام امور مربوط به انگشت نگاری برای ویزا کافی است. البته لازم به ذکر است که داشتن دعوت نامه برای اخذ ویزای نروژ باعث می‌شود تا دریافت ویزا راحت‌تر انجام شود. کشور نروژ در منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا قرار گرفته است و در صورتی که متقاضیان دعوت نامه، تمکن مالی و پرینت سه ماه آخر حساب خود را ارائه نکنند، نمی‌تواند ویزای این کشور را دریافت نمایند؛ بنابراین توجه کنید که اگر از طرف یکی از اعضای خانواده، دوستان و آشنایان و یا یک کارفرمای نروژی دعوت نامه داشته باشید و همچنین تمکن مالی کافی برای دریافت ویزای این کشور به مبلغ حداقل ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشید، گرفتن ویزا برای شما آسان است. ارائه پرینت حساب سه ماه آخر متقاضی نیز جز موارد ضروری می‌باشد.

 انواع ویزای نروژ
انواع ویزای نروژ با توجه به هدف سفر به این کشور متفاوت است. برخی از افراد برای کار به کشور نروژ مهاجرت می‌کنند و باید برای دریافت ویزای کاری نروژ مدارک مورد نیاز را آماده کنند. برخی دیگر نیز برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می‌کنند. این افراد نیز به ویزای تحصیلی نروژ نیاز دارند. به همین خاطر در ادامه بیشتر در رابطه با انواع ویزای تحصیلی نروژ که همان ویزای شینگن است اشاره می‌کنیم.

ویزای نوع A نروژ
ویزای نوع A نروژ برای افرادی می‌باشد که قصد دارند در فرودگاه‌های این کشور تنها پرواز خود را عوض کنند و به کشور مقصد بروند. این دسته از ویزای نروژ جزء ویزای کوتاه مدت است.

ویزای نوع B نروژ
ویزای نروژ نوع B به منظور عبور از کشورهای حوزه شینگن صادر می‌شود. افرادی که این ویزا را داشته باشند به مدت ۵ روز می‌توانند در فرودگاه‌های این کشور بمانند و پرواز خود را عوض کنند. یا از طریق مسیرهای زمینی به کشورهای دیگر بروند.

ویزای نوع C نروژ
ویزای نوع C یا ویزای توریستی شینگن به مدت ۹۰ روز اعتبار دارد. متقاضیان برای سفرهای کوتاه مدت به کشور نروژ یا سایر کشورهای حوزه شینگن از آن استفاده می‌کنند. این ویزا دارای انواع یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار ورود است.

ویزای نوع D نروژ
ویزای نروژ نوع D همان ویزای بلند مدت شینگن است. افرادی که با استفاده از ویزای نوع D به نروژ سفر می‌کنند، می‌توانند تا بیشتر از ۹۰ روز در کشور نروژ بمانند و یا با توجه به هدف خود از سفر به نروژ اقامت خود را مجدداً تمدید کنند. این ویزا دارای انواع مختلفی است. ویزای تحصیلی نروژ، ویزای کار نروژ، ویزای درمانی نروژ، ویزای سرمایه گذاری و ... جزء ویزای نوع D هستند. شامل ویزای یکبار ورود، دوباره ورود و چند بار ورود است.

مراحل دریافت ویزای نروژ
مراحل دریافت ویزای نروژ از ثبت نام در سایت کارگزاری سفارت و ارائه درخواست ویزا شروع می‌شود. متقاضیان باید یک حساب کاربری در این پورتال ایجاد کرده و فرم درخواست را تکمیل نمایند. پس از رزرو ملاقات، از طرف کارگزاری وی اف اس برای متقاضیان صادر می‌شود که باید آن را به همراه مدارک دیگر آماده کرده و به دفتر کارگزاری مراجعه کنند. پس از تحویل مدارک اطلاعات بیومتریک متقاضی ثبت شده و کارهای مربوط به دریافت ویزا تا زمان اعلام نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد. مدت زمان دریافت جواب ویزا ۱۵ تا ۲۵ روز کاری است.

مدارک لازم برای ویزای نروژ
مدارک لازم برای ویزای نروژ با توجه به انواع ویزای نروژ و هدف از مهاجرت به این کشور متفاوت است. به عنوان مثال دریافت ویزای تحصیلی نروژ مدارک خاص خود را دارد. افرادی که برای اهداف پزشکی ویزای نروژ را دریافت می‌کنند مدارک متفاوت از افرادی آماده می‌کنند که با اهداف تجاری به نروژ سفر می‌کنند؛ اما به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ویزای نور شامل موارد زیر است.
•    تکمیل صحیح فرم درخواست ویزای شینگن
•    عکس پاسپورتی
•    گذرنامه به همراه کپی ویزاهای قبلی دارای اعتبار و دو صفحه خالی
•    رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
•    واچر هتل
•    بیمه نامه مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو
•    انگیزه نامه که مشخص‌کننده هدف از سفر به نروژ باشد.
•     اثبات تمکن مالی
•    مدارک هویتی شناسنامه و کارت ملی
•    ارائه فیش حقوقی و اثبات وسایل مالی برای این که اتباع خارجی می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.
•    پیشنهاد کاری
•    نامه پذیرش از دانشگاه‌های نروژ