آشنایی با ویزای اسلواکی که جزء کشورهای اروپایی است، برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند ضروری است. انواع ویزای اسلواکی شامل ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای سرمایه گذاری و ... می‌شود. متقاضیان باید چند ماه قبل از پرواز به این کشور، برای دریافت ویزا اقدام نمایند. کشور اسلواکی در میان کشورهای زیبای اروپایی قرار دارد و مهاجران زیادی با مقاصد گردشگری، تحصیلی و یا سرمایه گذاری به این کشور سفر می‌کنند. همه این متقاضیان باید انواع ویزای اسلواکی را بشناسند و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اسلواکی را ارائه کنند تا بتوانند به این کشور زیبای اروپایی سفر کنند.

 انواع ویزای اسلواکی
انواع ویزای اسلواکی با توجه به اهداف متقاضیان دریافت ویزای این کشور، متفاوت است. به عنوان مثال افرادی که به قصد گردشگری به اسلواکی سفر می‌کنند باید ویزای توریستی دریافت کنند و مدارک مورد نیاز برای این ویزا را آماده کنند. افرادی نیز که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر اسلواکی را دارند، باید ویزای تحصیلی اسلواکی را دریافت نمایند. در ادامه به انواع ویزای اسلواکی اشاره می‌کنیم.

ویزای گردشگری اسلواکی
ویزای گردشگری اسلواکی جزء ویزای کوتاه مدت است و مدت زمان اعتبار آن ۹۰ روز می‌باشد. افرادی که قصد دیدار دوستان و آشنایان و دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور را دارند، ویزای گردشگری یا نوع C را دریافت می‌کنند.

ویزای تحصیلی اسلواکی
ویزای تحصیلی اسلواکی جزء ویزای بلند مدت و ویزای نوع D می‌باشد. افرادی که قصد دارند برای ادامه تحصیل بیشتر از یک سال در این کشور زندگی کنند، باید ویزای نوع D یا ویزای بلند مدت استوا کی را دریافت کنند.

ویزای سرمایه گذاری اسلواکی
امکان دریافت ویزای کوتاه مدت یا بلند مدت برای سرمایه گذاری در اسلواکی وجود دارد. ولی معمولاً افراد ترجیح می‌دهند که ویزای بلند مدت دریافت کنند. چراکه مهاجران و اتباع خارجی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند؛ باید مدت زیادی در این کشور بمانند.

ویزای دیدار خویشاوندان اسلواکی
ویزای دیدار خویشاوندان اسلواکی نیز یکی از انواع ویزای این کشور است که متقاضیان در صورت داشتن دعوت نامه از طرف دوستان یا نزدیکان خود در کشور اسلواکی می‌توانند به این کشور سفر کنند.

مراحل دریافت ویزای اسلواکی
مراحل دریافت ویزای اسلواکی شامل آماده کردن مدارک، تعیین وقت سفارت، تحویل مدارک به ماموران کنسولگری اسلواکی و شرکت در مصاحبه برای اخذ ویزای اسلواکی است. گرفتن وقت سفارت این کشور به صورت آنلاین انجام می‌شود. چراکه راحت‌ترین کار گرفتن وقت سفارت به صورت آنلاین است. وقت سفارت از طریق وب سایت اینترنتی خدمات ویزا انجام می‌شود. پس از گرفتن وقت سفارت متقاضیان باید به صورت حضوری به سفارت اسلواکی مراجعه کنند و انجام امور بیومتریک و ثبت اثر انگشت را انجام دهند. به علاوه مدارک مورد نیاز را هم تحویل دهند. پاسخگویی برای ویزای اسلواکی با توجه به زمان ارائه درخواست از یک تا سه ماه متفاوت است؛ اما متقاضیان باید در زمان مصاحبه دقت به سوال‌های آفیسر سفارت پاسخ دهند و هیچ گونه نقصی در مدارک نداشته باشند. چرا که ممکن است ویزای آن‌ها ریجکت شود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای اسلواکی
انواع ویزای اسلواکی مدارک مربوط به خودشان را دارند و متقاضیانی که با اهداف مختلف یکی از انواع ویزای اسلواکی را دریافت می‌کنند، باید مدارک مورد نیاز برای همان ویزا را ارائه نمایند. لازم به ذکر است که دارا بودن دعوت نامه اسلواکی می‌تواند به متقاضیان کمک کند تا سریع‌تر مراحل دریافت ویزا را انجام بدهند. فرم درخواست ویزا نیز باید بدون قلم خوردگی باشد و اطلاعات آن دقیق و کامل باشد. در صورتی که هرگونه مغایرت‌ای در اطلاعات فرم درخواست ویزا با شرایط متقاضی وجود داشته باشد، امکان ریجکت شدن ویزای اسلواکی هست. فرم درخواست ویزا از طریق سایت اینترنتی سفارت خانه این کشور قابل دریافت است. متقاضیان باید این فرم را دانلود کرده و آن را به صورت دستی تکمیل کنند. هزینه‌های مورد نیاز برای دریافت ویزای اسلواکی نیز باید توسط متقاضی پرداخت شود و مدارک آن به همراه سایر مدارک تحویل ماموران کنسولگری اسلواکی داده شود. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای اسلواکی عبارتند از:
•    اصل مدارک شناسایی به همراه ترجمه آن ها
•    اصل پاسپورت متقاضی
•    بیمه نامه پزشکی
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    ارائه صورتحساب سه ماه آخر بانک
•    گواهی اشتغال
•    دعوت نامه
•    فیش پرداخت هزینه‌های ویزای اسلواکی
•    تکمیل فرم درخواست ویزا
•    مدارک زبان
•    واچر هتل
•    بلیط رفت و برگشت هواپیما