آشنایی با ویزای لاتویا یا همان کشور لتونی، آشنایی با ویزای شینگن است. کشور لاتویا در قسمت شمال قاره اروپا قرار گرفته و با کشورهایی مانند روسیه، استونی و لیتوانی همسایه این کشور عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن است؛ بنابراین افرادی که قصد سفر به کشورهای حوزه شینگن مانند لاتویا را دارند، باید با شرایط دریافت ویزای شینگن، انواع ویزای شینگن و مراحل مدارک دریافت این ویزا آشنا باشند.

انواع ویزای لاتویا
انواع ویزای لاتویا با توجه به هدف سفر متفاوت است. در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا قوانین دریافت ویزا تغییراتی کرده است؛ اما به طور کلی کارهای مربوط به دریافت ویزای لاتویا از طریق کارگزاری وی اف اس انجام می‌شود. انواع ویزای لاتویا عبارتند از:

 ویزای تجاری لاتویا
ویزای تجاری لاتویا ویزای کوتاه مدت است و برای مدت زمان کوتاهی می‌باشد. افرادی که به قصد شرکت در رویدادهای تجاری به کشور لاتویا سفر می‌کنند، می‌توانند این ویزا را دریافت کنند. وجود دعوت نامه تجاری می‌تواند برای دریافت ویزای تجاری لاتویا کمک‌کننده باشد.

ویزای توریستی لاتویا
ویزای توریستی لاتویا دارای اعتبار ۹۰ روز می‌باشد. افرادی که این ویزا را دریافت کنند، می‌توانند به مدت ۱۸۰ روز کشورهای عضو منطقه شینگن بمانند؛ اما ویزای توریستی لاتویا برای کشورهای آسیایی مانند ایران تنها یک تا دو هفته و تا مدت زمان بلیط رفت و برگشت هواپیما اعتبار دارد.

ویزای دیدار خانواده و دوستان
ویزای دیدار خانواده و دوستان در صورتی که متقاضیان دریافت ویزای لاتویا دارای دعوت نامه از طرف اعضای خانواده یا دوستان باشند صادر می‌شود. این افراد ویزای نوع C شینگن را دریافت می‌کنند و برای اقامت کوتاه مدت به لاتویا سفر می‌کنند.

ویزای ترانزیت لاتویا
یکی از انواع ویزای لاتویا ویزای ترانزیت است که دارای اعتبار بسیار کمی است. بعضی اوقات متقاضیانی که این ویزا را دارند، می‌توانند از ۲۴ تا ۴۸ ساعت تنها در فرودگاه‌های این کشور بمانند و پرواز خود را تغییر دهند. برخی اوقات نیز این ویزا پنج روز اعتبار دارد و مسافران می‌توانند از فرودگاه خارج شوند و مجدداً مسیر سفر خود را به مقصد کشورهای دیگر ادامه دهند.

ویزای تحصیلی لاتویا
ویزای تحصیلی لاتویا جزء ویزای بلند مدت و ویزای نوع D شینگن است. برای متقاضیانی صادر می‌شود که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند. انواع دیگر ویزای لاتویا، مانند ویزای تبادل دانشجویی ویزای همسر و ... نیز وجود دارد که هر یک با توجه به مدت زمان اقامت جزء ویزای نوع A نوع B و نوع C و نوع D می‌باشند.

مدارک لازم برای ویزای لاتویا
متقاضیان دریافت ویزای لاتویا باید امور مربوط به گرفتن وقت سفارت لاتویا و اخذ ویزای لاتویا را در کارگزاری وی اف اس انجام دهند. چرا که این کشور در ایران سفارت خانه ندارد. مدارک زیر برای گرفتن ویزای لاتویا مورد نیاز است.
•    اصل پاسپورت دارای ۶ ماه اعتبار
•    یک قطعه عکس رنگی جدید
•    دعوت دعوت نامه در صورت وجود
•    رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
•    برنامه سفر
•    واچر هتل
•    بیمه نامه مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو
•     ارائه فیش حقوقی
•    گواهی اشتغال به تحصیل
•    مدارک هویتی و ترجمه رسمی آن ها