کشور اسپانیا یکی از کشورهای تاریخی در اروپا است که به دلیل قلعه‌های سنگی، بنا‌های تاریخی، کوه‌های پوشیده از برف و شهر‌های پیشرفته بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین کشور اسپانیا از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی هم تنوع بسیار بالایی دارد؛ از این رو اگر قصد مهاجرت یا سفر به این کشور را دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با کشور اسپانیا بیشتر آشنا شوید.
آنچه که ما در اینجا برای شما شرح می‌دهیم شامل موقعیت جغرافیایی، تاریخجه آن، پایتخت و مهم‌ترین شهرهای اسپانیا، جمعیت، زبان و ... می‌شود؛ پس ما را همراهی نمایید تا با این کشور بیشتر آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی کشور اسپانیا
این کشور در شبه جزیره ایبری در قسمت جنوب غربی اروپا واقع شده است. جالب است بدانید کشور پرتغال و اسپانیا به طور مشترک در این شبه جزیره قرار دارند؛ اما قسمت عمده این شبیه جریزه، یعنی پنج ششم آن، به کشوراسپانیا تعلق دارد.
این کشور از شمال با فرانسه و از غرب با پرتغال هم مرز می‌باشد. بقیه ی‌مرزهای این کشور آبی است. اسپانیا در مرز شمال غربی به خلیج بیسکای ختم می‌شود. شرق و جنوبی شرقی این کشور را دریای مدیترانه محاصره کرده است و در سمت جنوب غربی اسپانیا تنگه جبل الطارق قرار دارد که در انتها به اقیانوس اطلس می‌رسد.
ابن کشور از لحاظ وسعت، کمی کوچک‌تر از فرانسه می‌باشد و از آن به عنوان دومین کشور بزرگ اروپا نام می‌برند.
تا اینجا با موقعیت جغرافیایی این کشور و هم مرز‌های آن آشنا شدید؛ پس با ما همراه باشید تا در ادامه با کشور اسپانیا بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه کشور اسپانیا
این کشور در یک فرم مدرن از خود در سال 1813 در قالب سلطنتی مشروطه جان گرفت و قدمت قانون اساسی دموکراتیک این کشور به سال 1978 برمیگردد.
در سال 1931 یعنی اوایل قرن نوزدهم، جمهوری خواهان بعد از پیروزی در انتخابات، حکومت جمهوری دموکراتیک را در کشور اسپانیا اعلام نمودند. بعد ار 5 سال، به دلیل درگیری جناح‌های ملی گراها و جمهوری خواه‌ها، اسپانیا وارد جنگ داخلی شد. بعد از درگیری‌ها و اتفاقات زیادی که در داخل این کشور صورت گرفت، سرانجام در سال 1986 اسپانیا به جامعه اقتصادی اروپا پیوست و دو سال بعد به عضویت منطقه یورو در آمد. 

پایتخت و مهم‌ترین شهر‌های این کشور
در ادامه برای اینکه با کشور اسپانیا بیشتر آشنا شوید، به بررسی پایتخت و مهم‌ترین شهر‌های این کشور می‌پردازیم.
پایتخت کشور اسپانیا مادرید و مرکز ادارت منطقه مادرید می‌باشد. این شهر در قسمت مرکزی شبه جزیره ایبری قرار دارد و می‌توان به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت اروپا از آن نام برد. 
شهر مادرید از سال از 1561 پایتخت کشور اسپانیا بوده، یعنی در زمانی که تنها سه هزار جمعیت داشته است.
مساحت پایتخت اسپانیا بیش از 1020 کلیومتر مربع و اکنون جمعیت آن بیش از چهار میلیون نفر می‌باشد.
از مهم‌ترین شهر‌های کشور اسپانیا می‌توان به شهر‌های بارسلونا، سویل، بیلبائو، والنسیا، پالما د مایورکا و گرانادا اشاره کرد. هر کدام از این شهر‌های دارای جاذبه‌های دیدنی زیادی می‌باشند؛ از این رو بعد از فرانسه، اسپانیا دومین کشور گردش‌پذیر جهان است.

زبان مردم کشور اسپانیا
با وجود اینکه اسپانیا یک کشور سکولار به حساب می‌آید، اما 75% از کل جمعیت این کشور، مسیحی کاتولیک هستند. تقریبا 23% از مردم اسپانیا دین و مذهبی ندارند. سهم ادیان دیگر در این کشور، تنها 2% می‌باشد که یک میلیون آن را مسلمانان، 1.5 میلیون را مسیحیان پروتستان و جامعه بسیار کوچکی از یهودیان است.
زبان رسمی کشور اسپانیا، زبان اسپانیایی (یا کاستیایی) به حساب می‌آید.
در ادامه برای اینکه با کشور اسپانیا بیشتر آشنا شوید و از آب و هوای آن اطلاع داشته باشید، باید بگوییم که اسپانیا دارای 13 منطقه آب و هوایی متفاوت می‌باشد؛ به همین دلیل متنوع‌ترین کشور اروپایی از لحاظ اقلیمی است.
بیشتر مناطق کشور اسپانیا تحت سلطه 5 اقلیم آب و هوایی به شرح زیر هستند:
آب و هوای مدیترانه‌ای گرم و تابستانی، اقلیم غالب شبه جزیره ایبری می‌باشد. شمال غربی کشور اسپانیا، دارای آب و هوای مدیترانه‌ای گرم تابستانی است. در شمال شرقی این کشور از آب و هوای گرم و تابستانی قاره‌ای بهره می‌برند و قسمت جنوب شرقی این کشور، آب و هوای نسبتا خشکی دارد.