اتریش یکی از معروف‌ترین و بهترین کشورهای اروپایی است که از جهات مختلف پیشرو و زبانزد است. اگر می‌خواهید با کشور اتریش بیشتر آشنا شوید باید بدانید که پایتخت اتریش، شهر وین به مدت چندین سال متمادی به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شده است و عوامل مختلفی در این موفقیت نقش داشته است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با کشور اتریش بیشتر آشنا شوید.

آب و هوای اتریش
یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب وین به عنوان بهترین شهر جهان، آب و هوای اتریش و شرایط جوی آن است. آب و هوای اتریش به عنوان آب و هوای Cfb طبقه بندی می‌شو،د، یعنی آب و هوای گرم، معتدل و مرطوب است. به آب هوای اتریش، معتدل و آلپی نیز می‌گویند زیرا
شرایط آب و هوایی اتریش تحت تأثیر آب و هوای معتدلی است که در بخش جنوبی کشور در دامنه‌های آلپ قرار دارد. تابستان‌ها اتریش بیشتر گرم، گاهی حتی گرم و بارانی و زمستان‌ها هم سرد و برفی است.
اتریش به دلیل وجود کوه‌های آلپ بسیار کوهستانی است. تنها 32 درصد از کشور در ارتفاع زیر 500 متر قرار دارد و بلندترین نقطه آن 3797 متر است. همین ویژگی اتریش را به یک مقصد محبوب برای اسکی و اسنوبورد از اواسط نوامبر تا پایان مارس تبدیل می‌کند
همانطور که گفتیم بخش بزرگی از کشور اتریش در مناطق کوهستانی قرار دارد، بنابراین پهنه بندی اقلیمی عرضی به خوبی در این کشور مشاهده می‌شود. هرچه ارتفاع بیشتر باشد، میانگین دما کمتر است. بیشترین میزان بارندگی در منطقه آلپ و در دشت‌های بین کوهی آن است. شرق اتریش، خشک‌ترین قسمت این کشور محسوب می‌شود و کمترین میزان بارش سالانه را ثبت می‌کند. 

خوراک و غذاهای اتریش
 غذا خوردن با اتریشی‌ها لذت بخش است، اتریشی‌ها به غذا خوردن اهمیت می‌دهند و این موضوع در آیین‌های غذایی آنها نمایان می‌شود. هنگام صرف غذا به صورت گروهی و مودبانه دعا می‌کنند. کلمه اتریشی "Mahlzeit" در لغت به معنای "زمان غذا" است و همچنین به عنوان یک شکرگزاری عمومی در حوالی ظهر محسوب می‌شود و زمانی که می‌توان حدس زد که اکثر مردم در شرف صرف ناهار هستند. غذاهای اتریشی تحت تأثیر آشپزی مجارستانی، بوهمیایی و ایتالیایی هستند، بسیار متنوع بوده و تفاوت‌های منطقه‌ای قوی دارد. غذاهای اتریشی با نسخه‌های مدرن غذاهای کلاسیک که توسط سرآشپزهای مبتکر در سراسر کشور ایجاد می‌شود. معروف‌ترین غذاها و دسرهای اتریشی عبارتند از اشترودل سیب، شنیتسل وینی، سوسیس وینی، کوفته سیب زمینی، تافه اشپیتز و بسیاری از غذاهای خوشمزه ی‌دیگر است.

دیدنی‌های اتریش
اتریش دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که بهترین فرصت‌های گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت را به توریستان و گردشگران خود می‌دهد. برخی از آنها عبارتند از خانه تولد موتزارت، کاخ شون برون، کلیسای جامع سنت استفان، خانه اپرای ملی وین، اشتات پارک، خانه هنر وین، شهر گراتز، روستای آنتون آم آلبرگ، دریاچه ورث، دره واخائو و غیره است که اگر می‌خواهید با کشور اتریش بیشتر آشنا شوید باید از تک تک این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدن نمایید.

وضعیت پولی و اقتصادی اتریش
اتریش یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی و ارزی است و در رده کشورهای ثروتمند جهان قرار دارد. واحد پول رایج در اتریش یورو است. اتریش به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا نیز بخشی از اتحادیه اقتصادی و پولی است. دستگاه‌های خودپرداز در اتریش به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و به آنها "بانکومات" می‌گویند. دررزذد اکثر شعبه‌های بانک‌های اتریش، بانکومات را پیدا خواهید کرد. برای استفاده از آنها باید یک پین چهار رقمی را برای دسترسی به دستگاه خودپرداز استفاده کنید. کارت‌‌های اعتباری، اگرچه در هتل‌‌ها، رستوران‌‌ها و فروشگاه‌‌های بزرگ پذیرفته می‌شوند، اما برای خرید در مغازه‌‌های کوچک، کافه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نکته قابل توجه است که مسافرانی که به هر کشور عضو اتحادیه اروپا وارد یا خارج می‌شوند و مبلغی معادل یا بیش از 10000 یورو داشته باشند، باید 
این موضوع را به مقامات گمرکی اظهار کنند وگرنه پس از بررسی و اطلاع ازین حجم پول ممکن است بازداشت شوند.

چهره‌های مشهور اتریش
از موتزارت تا فروید، آثار خود را در سیاست، هنر، علم و ورزش به جا گذاشته‌اند. پسران و دختران اتریش آثار خود را در طول قرن‌ها در سیاست، هنر، علم و ورزش به جا گذاشته‌اند. برخی از افراد مشهور اتریش عبارتند از فردیناند پورشه طراح سرشناس دنیای اتومبیل، ویکتور فرانسیس هس فیزیکدان، ارنست ماخ دانشمند، ولفگانگ آمادئوس موتسارت، هدی لامار، هنرپیشه، لودویگ بولتزمان فیزیکدان و فیسلوف و بسیاری از افراد دیگر از مشاهیر و فیلسوفان این کشور می‌باشند.