جمهوری چک گردشگران و متخصصانی را از سراسر جهان جذب می‌کند که برای بازدید، زندگی، کار یا تحصیل به این کشور زیبا می‌آیند. اهالی جمهوری چک، 
خوش برخورد و صمیمی هستند و احساس خوبی با معاشرت آنها به شما دست خواهد داد. اگر شما یکی از آنها هستید و علاقمندید که با کشور چک بیشتر آشنا شوید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

موقعیت مکانی جمهوری چک
جمهوری چک کشوری محصور در خشکی است که در مرکز یک منطقه معتدل نیمکره شمالی در قسمت مرکزی اروپا واقع شده است و قلمرو سرزمین‌های تاریخی بوهمیا، موراویا و بخشی از سیلسیا را در بر می‌گیرد. مرزهای ایالتی با لهستان (761.8 کیلومتر)، آلمان (810.3 کیلومتر)، اتریش (466.3 کیلومتر) و اسلواکی (251.8 کیلومتر) هم مرز است. جمهوری چک از نظر فیزیکی-جغرافیایی بر روی شکاف دو سیستم کوهستانی توده بوهمی و کارپات غربی واقع شده است. حوضه‌های اصلی اروپایی که حوضه‌های رودخانه‌های شمال، بالتیک و دریای سیاه را تقسیم می‌کنند از قلمرو جمهوری چک عبور می‌کنند.


آب و هوای جمهوری چک
جمهوری چک در منطقه آب و هوایی معتدل قرار دارد که با تابستان‌های معتدل و مرطوب همراه با دوره‌های گاه به گاه گرم و زمستان‌های سرد، ابری و مرطوب مشخص می‌شود. بیشترین میزان بارندگی در آب و هوای جمهوری چک در ماه جولای و کمترین آن در فوریه است.
آب و هوا در جمهوری چک، که کشوری کوچک در اروپای مرکزی شرقی بین 48 تا 51 درجه عرض شمالی، نسبتاً قاره‌ای است، با زمستان‌های سرد، که در طی آن دما اغلب زیر صفر است و تابستان‌‌های گرم، که در طی آن شب‌‌ها خنک هستند.

جاذبه‌های دیدنی جمهوری چک
جمهوری چک بجاذبه‌های دیدنی و تاریخی زیادی دارد. پراگ، مرکز تاریخی پراگ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. قلعه‌ها، عمارت‌ها و کلیساهای زیادی در جمهوری چک وجود دارد. قلعه پراگ، پل چارلز، ساعت نجومی، موزه یادبود قهرمانان ترور راینهاد هایدریش، محله یهودی‌های پراگ، گورستان اولسان، موزه کمپانی اپل، باغ وحش پراگ، مجموعه Vysehrad، خانه رقصان پراگ، میدان قدیمی شهر پراگ، تئاتر ملی پراگ، میدان ونس سالز، کلیسای جامع سنت ویتوس، رودخانه‌ای به نام ولتاوا، شهر پلزن، کلیسا بانوی ما قبل از تین، شهر تلک، برچ پودر، گالری ملی پراگ، ساختمان شهرداری پراگ، دیوار لنون، برج پترین، صومعه استراهوف و کلیسا سنت نیکولاس پراگ از جمله جاذبه‌های دیدنی جمهوری چک است و با بازدید از آنها با کشور چک بیشتر آشنا شوید.


غذاهای معروف جمهوری چک
جمهوری چک دارای تنوع غذایی مختلفی است. جمهوری چک دارای غذاهای بسیار سنتی با گوشت و سیب زمینی است که غذاهایی با سس و سبزیجات درست می‌کنند. زمستان شاید بهترین زمان برای امتحان غذاهای چک باشد، زمانی که سوپ‌های دلچسب در مرکز قرار می‌گیرند. گولاش یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای چک است که طرفداران زیادی هم دارد.Svíčková na smetaně غذای پرطرفدار شامل گوشت گاو سرخ شده است که با سس غلیظ و خامه‌ای از سبزی جعفری و هویج پوشانده شده است. معمولاً با سس کرن بری و خامه فرم گرفته همراه است.Vepřo knedlo zelo سنتی‌‌ترین غذای چکی که می‌توانید در یک رستوران بخواهید، vepřo knedlo zelo است که اساساً گوشت خوک بریان شده با کوفته‌ها و یک طرف کلم ترشی است.
سوپ کولایدا، سوسیس وینر، اردک کباب شده، پنیر سرخ شده، گنجشک موراوی، سوپ سیر، سوپ سیویچکوا، شنیتسل و سالاد سبزی و بسیاری از غذاهای خوشمزه دیگر که همگی را می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌های جمهوری چک امتحان کنید.


افراد مشهور جمهوری چک
جمهوری چک سیاستمداران مشهور جهانی، ورزشکاران درجه یک، برندگان جایزه نوبل یا نویسندگان و موسیقیدانان مشهور جهانی را در دل خود جا داده است. اهالی مشهور جمهوری چک بسیار به خود می‌بالد که سهم قابل توجهی در زمینه‌های مختلف افراد مشهور و لایق جهانی داشته‌اند. در ادامه لیستی از افراد و اهالی چک، شناخته شده جهان که نامی بی‌نظیر و جایگاهی بی‌بدیل در تاریخ این کشور دارند را بیان می‌کنیم.
چارلز چهارم (1316-78)پادشاه بوهمی، امپراتور روم مقدس و حامی اصلی پراگ. چارلز در سال 1346 بر تخت سلطنت نشست و در طول سلطنت خود، پراگ را مقر امپراتوری مقدس روم و یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای اروپا قرار داد. تحت سلطنت او، چندین مکان کلیدی در سراسر کشور تأسیس شد، از جمله قدیمی‌ترین دانشگاه پراگ (دانشگاه چارلز)، پل چارلز، بزرگترین پارک شهر جدید (Karlovo náměstí) و شهر آبگرم کارلووی واری را تاسیس نمود.
گرگور یوهان مندل (1822-1884): پدر علم ژنتیک و قوانین وراثت - قوانین مندل - در هاینزدورف (اکنون هاینچیسه، جمهوری چک) به دنیا آمد. مطالعات مندل سه «قانون» وراثت را به دست آورد: قانون سلطه، قانون تفکیک، و قانون طبقه بندی مستقل از دستاوردهای وی است. بدریچ اسمتانا، آنتونین دووراک، توماش گاریگ ماساریک، زیگموند فروید، آلفونس موچا، فرانتس کافکا، کارل چاپک، یاروسلاو سیفرت، میلان کوندرا، میلوش فورمن، واتسلاو هاول، مارتینا ناوراتیلووا و غیره از مشاهیر و افراد مشهور جهانی زاده جمهوری چک هستند.